שלום אורח
 
התחבר
 
נא להמתין...

מערך שיעור מתוקשב בנושא איכות הסביבה

ד"ר אריאל פרוינדליך

צפיות: 4513
דרוג  (0)

מערך שיעור כללי בנושא איכות הסביבה. מתאים כשיעור פתיחה או כשיעור סיכום לנושא.

   
 

שיעור מתוקשב בנושא איכות הסביבה

 
  הסבר מקדים  
 

השיעור המצורף מתבסס בעיקרו על צפייה בסרטונים, אולם עם שאלות מנחות לפני כל סרטון, דיון פתוח עם התלמידים על הסרטון, ותשובות לשאלות – מייד לאחריו. המורה יסכם את התשובות הרלוונטיות – בסוף, לפני המעבר לסרטון הבא.

 

חשוב להדגיש: שיעור מתוקשב זה - אינו יכול לעמוד בפני עצמו אלא חייב להיות חלק מסדרת שיעורים בנושא איכות הסביבה. מומלץ כי השיעור הנוכחי (הכולל צפייה בסרטונים) יהיה השיעור הפותח, או השיעור המסכם את הנושא.

 

השיעור מתבסס על הסרטונים הבאים:

 

סרטון א': אפקט הדומינו הארוך בעולם


 

סרטון א-2 – שעת האפס (אופציונאלי)



סרטון ב': אקולוגיה-חוטב העצים
 

 

סרטון ג': איכות הסביבה 
 

 

 
 

 לקראת העברת השיעור להלן שלוש המלצות טכניות חשובות – 

 

 

1. מומלץ מאוד למורה לצפות מראש (בבית) בכל הקישורים והסרטונים כהכנה לשיעור.

 

2. כהמשך להמלצה בסעיף 1, חשוב לתזמן את משך השיעור, ולקחת בחשבון גם את זמן המעבר של התלמידים מכיתת האם שלהם אל חדר הצפייה (עשוי לארוך זמן מה..).

 

3. כדאי מאוד להוריד מראש את הסרטונים מהאתרים שבהם הם מופיעים, לשמרם כקבצים, ולהעבירם למקום הצפייה. הסתמכות על צפייה ישירה מתוך הקישורים – עשויה לגרום לתקלות שונות, התלויות בטיב התקשורת והחיבור לאינטרנט בחדר הצפייה  (הנחיות מפורטות להורדת הסרטונים – מופיעות בנספח 1). 

 

 
 

 

תוכן המסמך:

 

חלק א': ..............................................הגדרת מושגים (אקולוגיה; איכות הסביבה)

 

חלק ב':   ............................................שאלות מנחות  וקישורים לסרטונים

 

חלק ג': ..............................................הצעות לתשובות לשאלות

 

נספח 1 ............................................  הנחיות להורדת הסרטונים והצעות לשמירה בפורמט

 

נספח 2 ............. ...............................דף עבודה לתלמיד (כיתה או בית) בנושא איכות הסביבה (יכול לשמש בסיס לסדרת שיעורים העומדים בפני עצמם)                                

 

 

 
 

 

חלק א': הגדרות (ע"י המורה, או ע"י דיון עם התלמידים ואח"כ סיכום ע"י המורה)

1. הסבירו את המושג "אקולוגיה" (כדאי לעשות זאת באמצעות דיון פתוח עם התלמידים; זמן מומלץ: 5 דקות)

 

ניתן להיעזר ע"י הקישורים הבאים

http://www.brainkingdom.com/ans1048.asp

 

www.glil-yam.org.il/valy/ecology_presentation2.ppt (שקופית 5)

 

 2. הסבירו את המושג "איכות הסביבה" (כנ"ל; דיון פתוח עם התלמידים; זמן מומלץ: 5 דקות)

 

ניתן להיעזר ע"י הקישור הבא

 

http://linetpro.d-campus.net/nodewebimages/26381/Files/%D7%9E%D7%A6%D7%92%D7%AA_%D7%90%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%91%D7%94.pps

 

 (בשקופית 5)

 

3. האם קיים הבדל בין המושגים? אם כן – הסבירו את ההבדל ביניהם  (דיון פתוח עם התלמידים: 5 דקות) 

 
 

 

חלק ב': סרטונים ושאלות מנחות

 

שאלות מנחות לקראת סרטון א' (אפקט הדומינו הארוך בעולם):

(כדאי להכתיב או לחלק את השאלות לתלמידים לפני הצפייה בסרטון, ולתת להם לענות מייד לאחר הצפייה)


1. תארו מה ראינו בסרט

2. האם כל נגיעה באבן דומינו אחת – תגרום בהכרח לתגובת השרשרת שראינו?

3. איזו מסקנה אפשר להסיק מהסרטון?

 

 סרטון א': אפקט הדומינו הארוך בעולם

http://www.youtube.com/watch?v=LLRYo4V3HB8

 

אם יש זמן ניתן גם לצפות בסרטון המשעשע הבא (סרטון א2: שעת האפס) הממחיש רעיון דומה ל-"אפקט הדומינו".

 

סרטון א-2 – שעת האפס

http://www.youtube.com/watch?v=RM2ey600onI

 

שאלות מנחות לקראת סרטון ב' (אקולוגיה-חוטב העצים):

(כדאי להכתיב או לחלק את השאלות לתלמידים לפני הצפייה בסרטון, ולתת להם לענות מייד לאחר הצפייה)

 

1. תארו מה ראינו בסרט (מה ראינו בתחילת הסרט, ומה היתה התוצאה בסופו)

2. האם לדעתכם חוטב העצים בתחילת הסרט – צפה מראש את שרשרת האירועים שהתרחשה?

3. איזו מסקנה אפשר להסיק מהסרטון?

4. מה הקשר האפשרי בין הסרטון הראשון ("אפקט הדומינו") לסרטון השני ("אקולוגיה-חוטב העצים")?


סרטון ב': אקולוגיה-חוטב העצים

http://www.youtube.com/watch?v=ixeDNbiWl_I&feature=related


 

שאלות מנחות לקראת סרטון ג'  (איכות הסביבה 2)

(כדאי להכתיב או לחלק את השאלות לתלמידים לפני הצפייה בסרטון, ולתת להם לענות מייד לאחר הצפייה)

 

1. תארו מה ראינו בסרטון.

2. מהו לדעתכם המסר של הסרטון?


 
 

 חלק ג': הצעות לתשובות להגדרות ולשאלות המנחות

(התשובות כתובות בקצרה: המורה יוכל להרחיב לפי שיקול דעתו)

 

תשובות להגדרות בחלק א'

 

אקולוגיה:

ענף מחקר העוסק בלימוד יחסי הגומלין שבין היצורים החיים (כולל צמחים וחיידקים) – בינם לבין עצמם, ובינם לבין הסביבה הפיסית (= הדומם)

 

איכות הסביבה

עוסקת ביחסי הגומלין בין האדם לסביבתו (גם הסביבה הטבעית וגם הסביבה המלאכותית) במטרה לשפר ולשמר את הסביבה

 

שני הבדלים עיקריים בין המושגים –

א) אקולוגיה עוסקת בקשר בין החי, הצומח, והדומם – כאשר האדם אינו תופס כאן מקום מיוחד, אלא הוא רק אחד מהמרכיבים במערכת הזו. בניגוד לכך, איכות הסביבה מתעניינת בקשרים הללו ביחס לאדם .

ב) אקולוגיה חוקרת את הנ"ל, לאו דווקא מתוך מטרה מעשית מסוימת; אבל לאיכות הסביבה יש מטרה מוגדרת: לשמר ולשפר את הסביבה.

 

תשובות לשאלות המנחות שבחלק ב'

 

סרטון א': אפקט הדומינו הארוך בעולם

 

1. ראינו אבני דומינו מסודרות בשורה ארוכה ומפותלת, יחד עם כל מיני אביזרים. נגיעה באבן הדומינו הראשונה יצרה תגובת שרשרת של אבני דומינו נופלות, ובמהלכה כל מיני דברים מפתיעים התרחשו במשך דקות ארוכות.

 

2. כנראה שלא, שכן אילו האבנים היו מסודרות בצורה אחרת (רחוקות זו מזו, לא בטור, לא עומדות, וכו') כל התגובה הזו לא היתה מתרחשת. למעשה, האדם שצילם את הסרטון טרח רבות להעמיד את אבני הדומינו באופן כזה שתיגרם תגובת השרשרת הזו.

 

3. אפשר ללמוד מכך כי בתנאים מסוימים, לפעולה קטנה (במקרה שלנו - נגיעה קלה באבן דומינו אחת) עשויות להיות תוצאות נרחבות, ובלתי צפויות.


סרטון ב': אקולוגיה-חוטב העצים


1. ראינו בתחילת הסרט חוטב עצים הכורת עץ אחד. אבל, העץ הנופל גרם לשרשרת של אירועים שהקיפה את כל העולם, פגעה בכל מיני נופים ויצורים, ולבסוף פגעה גם בחוטב העצים עצמו – זה שהתחיל את כל השרשרת…..

 

2. כנראה שלא….

 

3. אפשר להסיק את המסקנות הבאות –

   א) הקשר בין מרכיבי הסביבה השונים הינו קשר מורכב, ולעיתים לא צפוי. לכן, צריך להיזהר מכל מיני פעולות שכן התוצאות עלולות להיות בלתי צפויות.

 

   ב) כשמדובר בסביבה, ההשפעות עשויות להיות גלובאליות (עולמיות): בסרטון ראינו כיצד חטיבת עצים בצד אחד של העולם הפעילה שרשרת אירועים סביב כל העולם – הקיפה את הכדור.

 

4. שני הסרטונים ממחישים תלות מורכבת ורגישה של מרכיבי הסביבה אלו באלו, וממחישים עד כמה אנחנו, בני האדם, חייבים להיזהר בטפלנו בסביבה. כל מחדל מצידנו עשוי לחזור אלינו כבומרנג.

 

סרטון ג': איכות הסביבה-2


1. ראינו בסרטון אדם המגיע לשפת נחל, ומרוקן לתוכו משאית מלאה פסולת, ממש ליד שלט האוסר על השלכת פסולת (No Dumping).  אותו אדם צפה בפסולת המושלכת לנחל, תוך כדי שתיית פחית שתייה, ולאחר שסיים לשתות – הוסיף חטא על פשע - וזרק גם את הפחית לתוך הנחל. מאוחר יותר, בביתו, בזמן רחצה במקלחת – הפסיקו לפתע המים לזרום. כשבחן את הבעיה – לפתע יצאו מפתח הברז כל אותם דברי פסולת שהשליך קודם לכן בנהר וכיסו אותו באמבטיה; "לקינוח" – חבטה בראשו גם פחית המשקה שהשליך לנהר קודם לכן. הסרטון מסתיים עם הכתובית-

  "If you think pollution doesn't effect you – think again" .

 

2. המסר של הסרטון: כל נזק שאתה גורם לסביבה – יחזור אליך בסופו של דבר, מכיוון שגם אתה חלק מהסביבה (במקרה שלנו: האדם בסרטון השליך פסולת לנחל, אותו נחל אשר מספק את המים לביתו. ואכן, בסופו של דבר הפסולת שהשליך – חזרה אליו...).  

 

 
 

 

נספח 1: הנחיות להורדת הסרטונים, ושמירה בפורמט המתאים


1. הורדת סרטונים


א) יש להתקין את התוכנה youtubedownloader, (ניתנת להורדה חופשית בקישור http://www.youtubedownloadersite.com/download.html) . בהתקנת התוכנה יש להגדיר להיכן (במחשב שלנו) אנו רוצים שיועתקו הסרטונים.

 

 ב)  יש לפתוח את הקישור לסרטון המבוקש אותו אנו רוצים להוריד (לדוגמא, הסרטון

http://www.youtube.com/watch?v=LLRYo4V3HB8), ובמקביל, לפתוח את תוכנת ה-

youtubedownloader.

 

ג)   כעת נעתיק את הכתובת (הקישור - URL) של הסרטון מתוך החלונית העליונה ב-youtube  (תוך כדי הצפייה בסרטון) ונדביק אותה לתוך החלונית המתאימה בתוכנת ה- youtubedownloader. אנו נראה כי אין צורך להדביק ממש – אלא התוכנה עצמה תזהה את הקישור ותרשום אותו בעצמה בחלונית.

 

ד) כעת יש לבחור בחלונית DOWNLOAD, וללחוץ עם מקש העכבר. התוכנה תתחיל בתהליך ההורדה של הסרטון – לפי ההגדרה שהגדרנו בהתקנת התוכנה. לאחר שתהליך ההורדה הסתיים – יש לחפש את קובץ הסרטון עצמו – במחשב שלנו. בד"כ התוכנה מורידה ושומרת את הסרטון בפורמט flv, כלומר, לקובץ תהיה סיומת flv. בד"כ מערכת ההפעלה שלנו (Windows) אינה תומכת בסוג זה של קבצי וידיאו, ולכן אנו נדרשים לשלב הבא – המרת הסרטונים לפורמט ידידותי יותר.


2. המרת הסרטונים


ישנן תוכנות המרת סרטונים רבות ברשת, חלקן בתשלום, חלקן לניסיון חינם למשך 30 יום, וחלקן חינם לגמרי ובלי תנאים. אני אתרכז ב-2 תוכנות החינם הבאות -

 

א) flv converter

תוכנת ה- youtubedownloader עצמה תומכת באפשרות של המרת קבצים מפורמט של flv לפורמטים שונים. הפורמט הנפוץ ביותר בשימוש, והמזוהה ביותר ע"י מערכות ההפעלה בכל מחשב הינו פורמט wmv ולפיכך מומלץ להמיר את הסרטונים לפורמט זה. כאמור גם ה- youtubedownloader מאפשרת להמיר מ-flv לפורמט זה (ע"י האופציה של convert), אבל, מניסיון שלי, איכות הסרטון עשויה לרדת בהמרה זו. לכן, המרה אשר שומרת יותר על האיכות תהיה באמצעות תוכנת flv converter (התוכנה ניתנת להורדה חופשית והתקנה בקישור

 http://www.flv-converter.org/). בתוכנה זו, יש אפשרויות רבות יותר לבחור באיזו איכות אנו מעוניינים להוריד את הסרטון.

 

ב) Kastor free video convertor

תוכנה חביבה וחינמית נוספת היא התוכנה דלעיל, המופיעה בקישור

http://www.kastorsoft.com/index_en.htmlתוכנה זו מאפשרת להמיר ולעבור בין סרטוני וידיאו מפורמטים רבים ושונים (avi; mpeg; flv; wmv; mp4; mp3 – ועוד).

 

 
 

נספח 2: דף עבודה לתלמיד (כיתה, או בית)

 
 

 דף עבודה בנושא איכות הסביבה

(כתב, ליקט וערך – אריאל פרוינדליך)

 

שם התלמיד:                                            ;                      כיתה:                   ;

 

 

חלק א' – איכות הסביבה ואקולוגיה: הבהרת המושגים

 

אקולוגיה:

ענף מחקר העוסק בלימוד יחסי הגומלין שבין היצורים החיים(כולל צמחים וחיידקים) – בינם לבין עצמם, ובינם לבין הסביבה הפיסית (= הדומם)

 

איכות הסביבה

עוסקת ביחסי הגומלין בין האדם לסביבתו (גם הסביבה הטבעית וגם הסביבה המלאכותית) במטרה לשפר ולשמר את הסביבה

 

1. לאור ההגדרות הללו – מה ההבדל בין "אקולוגיה" ובין "איכות הסביבה"? (רשמו לפחות 2 הבדלים)

 

 

חלק ב' – איכות הסביבה ביהדות

 

בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הן; וכל מה שבראתי בשבילך בראתי תן דעתך [שים לב] שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך.(מדרש קהלת רבה ז')

 

ויקח ה' אלוקים את האדם ויניחהו בגן העדן לעבדה ולשמרה (בראשית, ב', ט"ו)

 

2.  א) על פי המדרש והפסוק מבראשית -  מהי אחריותנו בעולם?

     ב) מהו פירושו של המשפט האחרון: "שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך"?

 

מעשה באדם אחד שהיה מסקל מרשותו לרשות הרבים, ומצאו חסיד אחד.

אמר לו: ריקה, מפני מה אתה מסקל מרשות שאינה שלך לרשות שלך! לגלג עליו.

 

3. מה לא הגיוני בדבריו של החסיד?

 

לימים נצרך האדם למכור שדהו, והיה מהלך באותו רשות הרבים ונכשל באותן אבנים.

אמר: יפה אמר לי אותו חסיד 'מפני מה אתה מסקל מרשות שאינה שלך לרשות שלך'.

(תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף נ עמוד ב )

 

4. מה למד אותו אדם?

 

 

חלק ג': איכות הסביבה בארץ ובעולם – בימינו

 

לפני חמש שנים הגיע לוויתן גוסס לחוף הרצלייה. בניתוח שלאחר המוות נמצאו בקיבתו שקיות פלסטיק במשקל 4.5 ק"ג. במקרה אחר נתגלה דולפין שמת כתוצאה מאריזות פלסטיק של שישיית בירות שנכרכו סביב לועו.(״השקית הקטלנית״, ״משפחה״, כסלו תשס״ט)

 

ניילון הינו מוצר לוואי שנוצר בתהליך הפקת הנפט. הניילון הוא מוצר זול מאוד – ועמיד. משך ההתכלות של ניילון בטבע – הינו כ-500 שנה, וגם אז אינו מתכלה לחלוטין. שקיות הניילון אשר נזרקות בטבע, מצטברות לאורך שנים וללא שליטה – בע"ח מנסים לאכול אותן ונחנקים למוות.

 

5. א) אילו בעיות נגרמות מהשימוש בשקיות הניילון?

    ב) הציעו אפשרויות שונות להתמודד עם הבעיה.

 

נייר הינו חומר העשוי מחומרים טבעיים ולכן מתכלה במהירות וללא שחרור רעלים לסביבה. שקיות הנייר הינן לכאורה תחליף טוב – במקום שקיות הניילון. אבל, ייצור שקיות נייר הינו יקר יותר, ויוצר זיהום אוויר גדול פי 70  וזיהום מים פי 50 – מאשר ייצור שקיות הפלסטיק. בשביל להכין שקיות נייר,צריך לכרות עצים - זו פגיעה אקולוגית.

 

6. א) האם שקיות הנייר הינן תחליף טוב לשקיות הפלסטיק? הסבירו מדוע כן ומדוע לא.

    ב) הציעו פתרון חלופי – לשקיות, בלא החסרונות של הניילון והנייר.

 

עד שנת 1951 היתה קיימת בעמק החולה בגליל – ביצה גדולה שנקראה ביצת החולה. הביצה אכלסה עולם עשיר של צמחים וחיות בר (ביניהם: התאו, חזיר הבר, נמיות, וכן מס' דגים וצמחים ייחודיים לחולה), אולם, גם הייתה מוקד ליתושים, והיה חשש כי אותם היתושים יעבירו את מחלת הקדחת. בשנת 1951 הוחלט ע"י מדינת ישראל ליבש את הביצה ולנצל את השטח החדש – לשימושים חקלאיים. הביצה אכן יובשה במבצע הנדסי גדול שנמשך עד 1958, והשטחים שהתפנו אכן נוצלו להרחבת השטחים החקלאיים של הקיבוצים שבאזור.

 

7. אילו יתרונות היו לייבוש החולה?

 

במהלך השנים שלאחר ייבוש החולה – הסתבר כי הייבוש גרם לנזקים סביבתיים רבים, והתועלת מהייבוש – הייתה מעטה. פרויקט ייבוש החולה נחשב כיום על ידי רבים כמשגה היסטורי ומשמש כדוגמה לתוצאות התערבות האדם בטבע, שהשלכותיה עלולות לגרום לנזקים בלתי צפויים העולים על שיעור התועלת המתקבלת ממנה.

 

8. א) נסו לחשוב: אילו נזקים סביבתיים נגרמו כתוצאה מייבוש החולה? (הביאו 2 דוגמאות)

    ב) האם ניתן לתקן את הנזקים שנגרמו מייבוש החולה?

 

בישראל, חלק ניכר מהקרקעות הזמינות לעיבוד חקלאי – מצויות בצפון הנגב, אולם כמות המים שם מועטה. כדי להתגבר על בעיה זו הוחל ב-1955 לשאוב את מי מעיינות הירקון ולהזרימם לנגב בקו צינורות שנקרא "קו ירקון נגב". במסגרת מפעל זה הוזרמו כ-99.5% ממי מעיינות הירקון – היישר לנגב או לגוש דן – ורק 0.5% מהמים – הורשו להמשיך ולזרום באפיק. תודות למפעל זה – התאפשרה למעשה ההתיישבות בצפון הנגב בשנים הראשונות של המדינה.

 

9. א) מהם היתרונות כתוצאה מהקמת "קו ירקון נגב"?

    ב) נסו לחשוב: אילו נזקים סביבתיים נגרמו כתוצאה מהפעלת "קו ירקון נגב"?

    ג) איזה אירוע הקשור בירקון זעזע את המדינה – וגרם לחשיבה מחודשת בנושא שימור נחל הירקון?

 



 

 


 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
זכויות יוצרים:
תוכן גולשים
קהל יעד: צוות הוראה
שכבות גיל: כיתה ז - כיתה יב
סוג פריט: דף עבודה , מערך שיעור
סוג מדיה: טקסט , וידאו
עודכן בתאריך: 12.02.12
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים