שלום אורח
 
התחבר
 
נא להמתין...

מבחן מתכונת 5 יחידות - מכינת בר אילן - חלק א' (א"י והמזה"ת)

רלי אהרוני

צפיות: 1645
דרוג  (0)

מבחן מתכונת ממכינת בר אילן.

 

 

 

חלק א' - א"י והמזה"ת

 
 

משך הבחינה: שעתיים.

מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה שני פרקים:

פרק ראשון  - גאוגרפיה של ארץ ישראל –    2 * 12  = 24 נקודות

פרק שני     - גאוגרפיה של המזרח התיכון -  2 * 10  = 20 נקודות

                                                                                  סך הכל  -  44 נקודות

חומר עזר מותר בשימוש: אטלס כללי (כולל אטלס אוניברסיטאי חדש ואטלס כרטא). מפה של א"י 1:250000.  מפה גאולוגית של א"י. אטלס ישראל החדש. הוראות מיוחדות: כדי להמחיש את תשובותיך היעזר בסרטוטים, בחתכים וגרפים לפי הצורך.

שים לב: בשאלות בנושא א"י נכללת שאלה המסתמכת על מפות מ"אטלס ישראל החדש".

 
     
 

פרק ראשון – גיאוגרפיה של ארץ ישראל

ענה על שתיים מהשאלות 1-7 (12 נקודות לכל שאלה)

 
 

1. תהליכים  גיאומורפולוגיים במישור החוף של ישראל

 
 

קרא את הקטע והשב   "....צעיר בן 26 נהרג הלילה, וחברו נפצע באורח קל, בהתמוטטות מצוק כורכר בחוף ים סמוך לנתניה.  ...מפולות הכורכר בחופי ישראל הן תופעה לה היינו עדים כבר בעבר. במרבית מהחופים השוכנים למרגלות צוקים ישנם שלטים מפורשים המזהירים מפני התמוטטות סלעים, חופים אחרים נסגרים לתקופות ממושכות מחשש לחיי אדם.." (חדשות ערוץ 2 מאי 2009).

א. הסבר כיצד מתרחשת התופעה של התמוטטות מצוק הכורכר  וציין שני נזקים אפשריים כתוצאה מההתמוטטות.(4)

ב. הסבר שתי דרכים שבהן ניתן להתמודד עם התמוטטות של מצוק הכורכר.(4)

ג. ציין והסבר תופעה גיאומורפולוגית נוספת (מלבד מצוק כורכר) המאפיינת את מישור החוף בישראל.  (ניתן להיעזר בתמונות שבעמוד 114 באטלס ישראל החדש – האטלס הלאומי).(2)

ד. מישור החוף של ישראל הוא דוגמה למערכת של יחסי גומלין בין האדם לטבע. הסבר את המושג המסומן בקו, הדגם כיצד האדם במישור החוף מפר את מערכת יחסי הגומלין בינו לבין הטבע.(2)

 

 
 

 2. עיצוב מפת ההתיישבות

 
 

א. עיין באטלס ישראל החדש האטלס הלאומי עמ' 76-77  ותאר את תהליך ההתיישבות בארץ ממלחמת העולם הראשונה 1914 ועד 2006.(2)

ב. במפה ב' עמ' 76 ניתן לראות את דגם ה- N שנוצר בהתיישבות היהודית עד הקמת המדינה. הסבר שני גורמים שהביאו להתיישבות בצורת דגם N.(4)

ג. מפת ההתיישבות היהודית עוצבה ע"י מספר עקרונות שהנחו את מנהיגי היישוב היהודי ואת מנהיגי הממשלה לאורך שנים. הצג והסבר שני עקרונות שעצבו את מפת ההתיישבות היהודית בישראל לאורך כל השנים.(6)

 

 
 

3. גלעין ושוליים לאומיים

 
 

א. הגדר את המושגים גלעין ושוליים והדגם אותם על מדינת ישראל.(2)

ב. ציין והסבר שלושה הבדלים בין אזורי הגלעין של ישראל לבין אזורי השוליים. (ניתן להיעזר במפות באטלס ישראל בעמ' 53-61).(6)

ג. מדינת ישראל פועלת בדרכים שונות כדי לצמצם את הפער בין אזורי הגלעין לאזורי השוליים במדינה?  הסבר שתי דרכים לצמצום הפער.(4)


 
 

 4. כלכלה וגלובליזציה

 
 

א. הגדר מהי גלובליזציה והדגם כיצד מדינת ישראל משולבת בכלכלה הגלובלית.(4)

ב. הצג והסבר יתרון אחד וחיסרון אחד של שילוב הכלכלה הישראלית בגלובליזציה.(4)

ג. דיאגרמה י' עמ' 61 באטלס ישראל החדש האטלס הלאומי, מציגה את השינויים שחלו באחוז המועסקים בישראל לפי ענפי כלכלה (ניתן להשיב על השאלה גם ללא הדיאגרמה). בחר באחד מענפי הכלכלה הבאים: תעשייה, פיננסים או חקלאות, ציין את השינוי באחוז המועסקים  שחל בו בשנים האחרונות (ירידה או עלייה), והסבר את השינוי בעזרת הגלובליזציה.(4)

 

 
 

5.איכות הסביבה ופיתוח בר קיימא – דילמה סביבתית 

 
 

קרא את הקטע והשב על השאלות הבאות:

 
  "כבר שנים שמי ים המלח בחלק הדרומי שלו מאיימים להציף את המלונות באזור עין בוקק, אך דבר לא נעשה. מי הבריכה הצפונית (בריכה מספר 5), של מפעלי ים המלח עולים בכל שנה ב-20 סנטימטר. העלייה במפלס מי הבריכה מתרחשת בגלל תהליך הייבוש של מי הבריכה והצטברות שכבת מלח חדשה בקרקעית הבריכה.   מפעלי ים המלח נעזרים באנרגייה הטבעית של השמש להפקת מלחים מסוגים שונים שחלק גדול מהם מיועד ליצוא.    הצרה היא, שהפתרון המועדף הוא העברת המלונות מקו המים לאחור - פרויקט שיארך שנים רבות, יעלה הרבה כסף לא יפתור את עליית מי הים שיחזרו להציף את אזור המלונות ויחסל את תיירות ים המלח דווקא בשנה בה מועמד האתר להיות מוכרז כאחד מפלאי תבל החדשים...."(מעובד מתוך כתבה של חדשות ערוץ 10 אפריל 2011)  
 

א. הצג בקצרה את הדילמה הסביבתית המופיעה בקטע.(4)

ב. הסבר מדוע נוצרת עלייה במפלס מי הים בבריכה מספר 5?(2)

ג. בקטע מוצע פתרון לבעיה הסביבתית. הסבר את הפיתרון וציין שני חסרונות שלו.(4)

ד. הצע פיתרון אחר לדילמה הסביבתית שאינו מופיע בקטע.(2)

 

 
 

6. צורות התיישבות בארץ – 100 שנים לקיבוץ

 
 

א. עיין בתמונות בתחתית השאלה (ניתן להיעזר גם באטלס ישראל מפה ג' עמ' 78 ) וציין שלושה מאפיינים הקשורים לצורת הישוב, למבנה שלו או לאופי החברתי – כלכלי שלו.(3)

ב. בשנים האחרונות קיבוצים רבים מבצעים הרחבה של שכונת בתים פרטיים בקיבוץ (עיין בנספח1). הסבר שני גורמים להקמת שכונות חדשות אלה בקיבוצים והשפעה אחת של הרחבות אלה על הקיבוץ.(6)

ג. ציין שלושה שינויים נוספים, אחרים, שחלו בקבוצים בארץ בשלושים השנים האחרונות.(3)

 

 

קיבוץ גבע

 

פרסומת להרחבה בקיבוצים

 

שטח מתוכנן להרחבה בקיבוץ קדרים בגליל


 
 

7. שאלה זאת מיועדת לתלמידים שלמדו את המאמר: מודרניות מן הצד האחר של ישראל: קולות מן העיר שדרות / גלית סעדה אופיר. 

 
 

א. תאר בקצרה את הרקע להקמת העיר שדרות. ציין שני גורמים להקמתה.(4)

ב. שלושת הלהקות הוקמו בשנות השמונים ולמרות זאת כל להקה מייצרת מוסיקה שונה. הצג את הסגנון המוסיקלי של כל להקה והסבר את ההבדלים ביניהן.(6)

ג. מדוע לדעתך, מחברת המאמר בחרה בשם "מודרניות מן הצד האחר של ישראל.." הסבר את תשובתך.(2)

 

 
     
  פרק שני - גיאוגרפיה של המזה"ת

ענה על שתיים מהשאלות 8-12 (10 נקודות לכל שאלה)

 
 

8. גבולות המזה"ת - סכסוכים ושיתופי פעולה במזה"ת

 
 

"המזרח התיכון הוא איזור גיאוגרפי בעל מאפיינים ייחודיים בעולם ולמרות זאת יש קושי בהגדרת הגבולות שלו כאזור גיאוגרפי.  רוב מדינות המזה"ת הן מדינות צעירות, שקבלו עצמאות רק לאחר מלחמת העולם השנייה ולכן יש עדיין סכסוכים ומלחמות על עיצוב הגבולות בין המדינות" .

 

א. ציין והסבר שתי סיבות לקושי בהגדרת הגבולות של המזה"ת.(2)

ב. תאר את גבולות המזה"ת, לפי שיקולך. והסבר מדוע בחרת בגבולות שתיארת. (מדוע בחרת להכליל מדינה אחת והחלטת להשאיר מדינה אחרת.(4)

ג. הבא דוגמה לעימות אחד בין מדינות האזור, ושיתוף פעולה אחד בין מדינות האזור שהביאו לשינויי גבול.(4)

 

 
 

9. מים וסכסוכים במזה"ת

 
 

במזרח התיכון ישנם שני אגני ניקוז גדולים מאוד. אגלן הניקוז של הנילוס ואגן הניקוז של נהרות הפרת והחידקל.  בחר באחד  מאגני הניקוז והשב:

א. תאר את אגן הניקוז שבחרת, מאזור המוצא ועד לשפך לים. התייחס בתשובתך למדינות דרכן עובר אגן הניקוז של הנהר.(2)

ב. ציין שם של סכר אחד שהוקם לאורך הנהר שבחרת. הסבר שלוש מטרות להקמת הסכר.(4)

ג. הסבר בעיה סביבתית אחת, שנוצרה בעקבות הקמת הסכר.(2)

ד. הקמת סכר עלולה ליצור בעיה פוליטית בין מדינות. הערך בין אלו מדינות, באגן הניקוז שבחרת, עלול להיווצר סכסוך? הסבר את תשובתך.(2)

 

 
 

 10. אקלים ומים במזה"ת

 
 

א.לפניך קלימוגרפים של שלוש ערים במזרח התיכון:  בירות, קהיר ובאר שבע. קבע איזה קלימוגרף מתאים לכל עיר ומהו סוג האקלים של כל קלימוגרף. (3)

 

 

 

 

ב. בחר באחד הקלימוגרפים המאפיין את אקלים המזרח התיכון, תאר שני מאפיינים שלו, באלו אזורים במזרח התיכון הוא משתרע והסבר מדוע הוא מאפיין את המזרח התיכון.(3)

 

ג. כיצד האקלים משפיע על האדם? הסבר את הקשר בין סוגי האקלים המאפיינים את המזרח התיכון למקורות המים ולהתיישבות באזור. הבא דוגמה אחת כדי להמחיש את תשובתך.(4)


 
 

11. סוריה ולבנון: כלכלה ודמוגרפיה

 
 

לפניך טבלת נתוני כלכלה ודמוגרפיה של סוריה ולבנון (נתוני CIA):

 

 

תל"ג לנפש

תרומת ענפי כלכלה לתל"ג

אוכ'

עירונית

גידול עירוני שנה

הרכב

 אוכלוסייה

יודעי קרוא וכתוב

סוריה

4.800 $

חקלאות  17.6%

תעשייה  26.8%

שירותים  55.6$

56%

2.5%

מוסלמים

סונים 74%

עלאווים

ודרוזים 16%

נוצרים 10%

79.6%

לבנון

14.200 $

חקלאות  5.1%

תעשייה  15.9%

שירותים  79%

87%

0.9%

מוסלמים

59.7%

נוצרים 39%

אחרים 1.3%

87.4%

 

א. הצג שני הבדלים כלכליים בין סוריה ולבנון והסבר שני גורמים להבדלים שהצגת. (ניתן להיעזר בטבלה).(4)

ב. כיצד הרכב האוכלוסייה בשתי המדינות יכול לעודד או לעצור  התפתחות כלכלית של מדינה? הסבר.(2)

ג. בעזרת נתוני הטבלה הסבר את תהליך העיור בכל אחת מהמדינות.(2)

ד. בחר באחת מהמדינות. קבע את המדרג העירוני שלה והסבר כיצד נוצר.(2)

 

 
 

12. שאלה זאת מיועדת לתלמידים שקראו את המאמר: תכנון הפיתוח המרחבי באל עין שבברית האמירויות

הערביות / מוסטפא בן חמוש

 
 

א. "פריסת הערים בברית האמירויות הערביות על פי תיאוריית מדרג הגודל (מדרג מאוזן), והיא שונה מזו שבמדינות אחרות במפרץ..." מתוך המאמר. הסבר כיצד נוצר מדרג מאוזן בברית האמירות.(2)

ב. הסבר שני גורמים שהביאו להצלחת תוכנית ההתיישבות בעיר אל עין וסביבתה.(4)

ג. מהו פרדוקס הפיתוח וכיצד ניתן למנוע אותו? הסבר את תשובתך.(4)

 

 
 
בהצלחה!                   
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
זכויות יוצרים:
תוכן גולשים
קהל יעד: כלל התלמידים , מורים
שכבות גיל: כיתה י - כיתה יב
סוג פריט: בחינות בגרות וגמר , תרגול
סוג מדיה: טקסט
עודכן בתאריך: 26.01.12
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים