שלום אורח
 
התחבר
 
נא להמתין...

מבחן בנושא האטמוספרה (כיתה ח') פרקים א ו-ב' + קריאה והבנת טקסט

יולן

צפיות: 7681
דרוג  (0)

שני מבחנים בנושא מסע במרחבי האטמוספרה, המיועדים לתלמידי כיתה ח וכוללים את החומר בפרקים א ו-ב' + קריאה והבנת טקסט.

 

 

  

 

 

מבחן משווה בגיאוגרפיה 2

 חלק א':  השלם את המשימות הבאות על פי ידע קודם שרכשת. 

 
 

 

1. השלימו את המשפטים הבאים היעזרו בתרמילן. (סה"כ 32 נקודות)

 
 

גז האוזון מסנן את הקרינה העל סגולה והוא מצוי בשכבת ה _________________ , וחלליות ולוויינים משוגרים לשכבת ה ________________.  ה"חור באוזון" מתאר מצב שבו יש  ___________  בריכוז האוזון. על מנת להקטין את הנזק יש להפסיק את השימוש ב  ________________________.

 

ככל שהאלבדו גבוה יותר, כמות הקרינה המוחזרת לחלל  ________ יותר, ולכן פני כדור הארץ מתחממים _______ והם פולטים פחות חום אל סביבתם. בכבישי אספלט האלבדו הוא _________ יותר, כמות הקרינה המוחזרת לחלל היא קטנה יותר. פני השטח מתחממים יותר ופולטים יותר ________  לסביבה. 

 

 
 

תרמילן: (טרופוספרה,  סטרטוספרה,  מזוספרה,  תרמוספרה,  הידלדלות, עליה,  ירידה,   גבוה,  נמוך,  קוטלי אוזון,  פחות,  יותר,  גדולה,  קטנה,  קור,  חום)

 
 

  

2.. הקיפו את התשובה הנכונה. (סה"כ 24 נקודות)

 
 

 א. מה יכול  לקרות כתוצאה מההתחממות הגלובלית והפשרת הקרחונים באזורי הקטבים?

 

     *. התקררות בשל העלייה באלבדו.                   *. התקררות בשל הירידה באלבדו.

 

     *. התחממות נוספת בשל הירידה באלבדו.       *. התחממות נוספת בשל העלייה באלבדו.

   

ב.. מטפסי הרים משתמשים בבלוני חמצן על פסגות ההרים הגבוהים כי...

 

     *. בגובה רב יש מעט חנקן.                  *. בפסגות ההרים הגבוהים אין אוויר

   

     *. יש חור בשכבת האוזון.                   *. בגובה רב יש מעט חמצן

 

ג.. שריפה של דלקים מאובנים מגבירה את ריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה. איזו השפעה אפשרית יש לעלית ריכוז הפחמן הדו-חמצני על כדור הארץ?

 

    *.  אקלים קר יותר.                 *.  אקלים חם יותר

 

    *.  לחות נמוכה יותר.              *.  יותר אוזון באטמוספרה

 

ד.. איזו תופעה חזויה כתוצאה מההתחממות הגלובלית?

 

    *. רעידות אדמה חמורות.                    *. התפרצויות געשיות גדולות יותר

 

    *. עלייה במפלס המים באוקיינוסים.    *. הצטמצמות שכבת האוזון

 

 
 

 

3. ענו על שלוש מבין השאלות א-ד . (סה"כ 45 נקודות)

 
 

א.   מדוע בארצות חמות מעדיפים לצבוע את הגגות בצבע בהיר ובארצות קרות מעדיפים גגות כהים?

 

ב.   מדוע אסור ומסוכן להשאיר אנשים או בעלי חיים במכונית שכל חלונותיה סגורים ביום שמש?

 

ג.    מדוע ביום שבו השמים בהירים, ללא עננים, חם יותר מביום שבו השמים מכוסים עננים?

  

ד.    מדוע הלילה קר יותר כשהשמים בהירים (רואים את הכוכבים) ללא עננים?

 

 
 

 

 

 
 

מבחן משווה בגיאוגרפיה 2

חלק ב': קריאה והבנת טקסט. 

 
 

  

קראו את הטקסט שבעמוד 93 "תהליכי מידבור" והשלם את המשימות הבאות : 

 
 

1. ציינו בין אילו קווי רוחב משתרעים (מצויים) המדבריות העולמיים. (4)

 

2. ציינו שלוש תופעות המאפיינות את אזורי המדבריות בעולם. (12)

 

3. הסבירו מהי תופעת המידבור. (4)

 

4. פרטו שתי פעולות הנעשות על ידי האדם הגורמות להתגברות התופעה המתוארת הטקסט. (8)

 

5. בתמונה שבפריט 98 בעמוד 93 אנו רואים איום ממשי לכפר ולתושביו. ציינו מהי התופעה המאיימת על הכפר, וציינו שני אזורים בעולם הסובלים מתהליכי המידבור. (12)

 

6. הציעו שני פתרונות שאפשר לנקוט כדי להאט או להקטין את תהליך המידבור. (8)

 

7. התבוננו בתמונות שבפריט 100 בעמוד 94 . (בצילום לווין הצבע השחור מלמד על שטח המכוסה במים).  
     א.  מה הם הגורמים להצטמקות שטחו של אגם צ'אד? (8)           

     ב.   מהו מקור המים העיקרי של האגם? (4)


8.    סדרו את המשפטים הבאים על פי הסדר הנכון מ – 1 (הגורמים)  עד 5 (התוצאה). (20)

 

___  התגברות סופות החול והאבק.

 

___  תושבים נוטשים את השטחים ונודדים למקומות אחרים.

 

___  התפשטות המדבריות בשל תהליכי המידבור.

 

___  תקופות של בצורות חוזרות ונישנות.

 

___  סחיפתן של קרקעות ברוח.  

 

9.    התאימו את התופעה לגורמים לה. מתחו קו בין התופעה לגורם המתאים: (20)

 
  התופעה הגורם  
 

עלייה בכמות חולי סרטן העור בניו זילנד

אי חום עירוני  
 

ללא תופעה זו, כדור הארץ היה קר בשלושים מעלות צלסיוס     

חור באוזון  
 

עלייה בטמפרטורה במרכז העיר תל אביב, ביחס לפרברי העיר  

אפקט החממה  
 

התפוררות סלעים ומבנים במרכזי הערים המתועשות באירופה

הגברת אפקט החממה  
 

עליית פני הים והצפת איים באוקיינוס השקט

גשם חומצי  
       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

מבחן משווה בגיאוגרפיה 1ב'

קריאה והבנת טקסט (חומרי עזר: ספר הלימוד "מסע במרחבי האטמוספרה" ) 

 
 

 

קראו את הטקסט שבעמוד 25  "אפקט החממה" והשלם את המשימות הבאות מעבר לדף:

 
 

1 . מהם גזי החממה ? (6)


2 . מהו תפקידם העיקרי של גזי החממה ? (7)


3 . " גזי החממה הבולעים את החום הנפלט מפני השטח , יוצרים איזון בין כמות הקרינה הנכנסת 

       לבין כמות הקרינה הנפלטת " ( שורות 26-27 ).  

       הסבירו מה היה קורה אילו לא היה מתרחש תהליך חשוב זה ? (10)

 

4. "בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות גדלה כמותם של גזי החממה"  ציינו שני גורמים  לכך. (10)

5 . פרטו שתי תוצאות של התגברות אפקט החממה ? ציינו דוגמא אחת לסכנה שעלולה להתרחש כתוצאה מכך  . (12)

 

6 . מתחו קו בין ההגדרה למושג המתאים : (20)

 

א . פחמן דו-חמצני מתאן ואדי מים.                                                                     קרינה תת אדומה

ב . קרינה בעלת גלים ארוכים הנפלטת כחום מפני השטח של כדור הארץ            אטמוספירה                                      

ג . תהליך המונע את בריחת החום שניפלט מפני כדור הארץ אל החלל .               גזי חממה 

ד. מעטפת האוויר המקיפה כוכבי לכת.                                                               אפקט החממה

 

                                                                                                                                  

7. סדרו את המשפטים על פי הסדר הנכון של התהליך המתואר: (25)

 

__   הגזים המצויים באטמוספרה בולעים את קרינת החום .

 

__  גזי החממה שומרים על חלק גדול מהחום ומונעים את בריחתו חזרה לחלל .

 

__  גזי החממה פולטים חום חזרה אל כדור הארץ ואז הוא מתחמם ופולט שוב חום .

 

__  פני השטח של כדור הארץ בולעים את קרינת השמש .

 

__  גזי החממה מתחממים ומחממים את האוויר סביבם .

 

 

התהליך המתואר במשפטים הנ"ל נקרא : ________________ (10)

 

 

 

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
זכויות יוצרים:
תוכן גולשים
קהל יעד: צוות הוראה , כלל התלמידים
שכבות גיל: כיתה ח - כיתה ח
סוג פריט: דף עבודה , עזרי הוראה , תרגול
סוג מדיה: טקסט
עודכן בתאריך: 07.12.11
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים